بیماری آرنج تنیس البو

بیماری آرنج تنیس البو

بیماری آرنج تنیس البو یا آرنج تنیس بازان به دلیل آسیب دیدگی های کوچکی که باعث التهاب تاندون های اطراف آرنج می شود باعث ایجاد درد بر روی ناحیه خارجی آرنج می شود در اکثر افراد علائم این عارضه با متوقف کردن فعالیت هایی که باعث تشدید این عارضه می شود بهبود میابد. مصرف داروهای مسکن هم باعث کاهش درد آرنج تا بهبودی شرایط میشود تزریقات استروئید هم می تواند باعث کاهش درد به صورت موقت شود اگرچه با انجام این درمان ها درد مجددا به بدن باز میگردد اما تمرینات فیزیوتراپی هم یکی دیگر از روش های درمان درد آرنج است که می تواند موثر باشد در صورتیکه علائم در بدن پایدار باشد درمان های دیگری باید انجام شود.

بیماری آرنج تنیس البو

علائم

بیماری تنیس البو باعث ایجاد درد آرنج (درد ناحیه پشت آرنج) می شود و یکی از اصطلاحات رایجی که برای این عارضه استفاده می شود اپی کندیلیت جانبی است این اصطلاح به دلیل این است که درد در اطراف اپی کندیلیت جانبی (ناحیه تحتانی، خارجی، برآمدگی استخوان هیومریس درناحیه فوقانی بازو) ایجاد می شود. در اکثر افرادی که به تنیس البو مبتلا هستند درد فقط زمانیکه از ساعد و مچ دست خود استفاده میکنند مخصوصا هنگام حرکات چرخشی مانند چرخاندن دستگیره در یا بازکردن پنجره ایجاد می شود. اگرچه دردی که ایجاد می شود، در بعضی از افراد پایدار است. این درد آرنج می تواند در هنگام استراحت ایجاد شود و خواب افراد را دچار اختلال کند. این درد ممکن است از ناحیه بازو و آرنج به سمت مچ دست گسترده شود. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است باگرفتن چاقو، چنگال، فنجان یا خودکار یا صاف کردن بازو به صورت کامل با مشکل مواجه شوند. تعدادی از افراد هم با سختی مفصل بازو مواجه می شوند. آرنج گلف بازان عارضه ای است که شرایطی شبیه به آرنج تنیس بازان دارد و فقط درد آن درناحیه داخلی بازو ایجاد می شود.

هر ساله از بین ۱۰۰۰ نفر ۵ نفر دچار عارضه تنیس البو می شوند این عارضه عمدتا درافراد ۳۵ تا ۵۵ سال ایجاد می شود و در خانم ها و آقایان به یک میزان رخ می دهد در صورتیکه فردی دچار استفاده ماهیچه ساعد به صورت نامناسب باشد در معرض خطر تنیس البو قرار دارد مثلا در صورتیکه شما به صورت ناگهانی ورزش تنیس را بسیار شدید حتی در روز های تعطیل انجام دهید یا کارهایی مانند باغبانی انجام دهید میتوانید دچار آسیب دیدگی های تاندون شوید افرادی که دارای شغل هایی هستند که در آن فعالیت های مکرری مانند پیچاندن، چرخاندن یا گرفتن شی انجام می شود مانند شغل هایی چون نجاری، بنایی، کچ کاری بیشتر از بقیه افراد مستعد ابتلا به تنیس البو هستند. اگرچه بعضی اوقات شناسایی دقیق رویدادی که باعث ایجاد علائم عارضه می شود دشوار است در بعضی از افراد تنیس البو بدون هیچ گونه دلیل خاص یا آسیب دیدگی قبلی و استفاده بیش از حد از مفصل بازو ایجاد می شود.

بیماری آرنج تنیس البو

دلایل و علت ها

محلی که درد تنیس البو ایجاد می شود جایی است که تعدادی از تاندون های ماهیچه های بازو به استخوان اطراف مفصل آرنج متصل شده است درد بر اثر آسیب دیدگی ایجاد می شود این آسیب دیدگی ها شامل چندین نوع آسیب دیدگی کوچک به یک یا چند تاندون آرنج است که می تواند علت درد آرنج باشد. هرگونه آسیب دیدگی هر تاندون آرنج می تواند باعث پارگی تاندون ها و در نهایت التهاب و جراحت آنها شود. آسیب دیدگی ها معمولا بر اثر استفاده بیش ازحد ماهیچه های ساعد برای انجام کارهای مکرری مانند پیچاندن یا چلاندن لباس و انجام کارهایی که باعث پیچاندن دست می شود مانند استفاده از پیچ گوشتی ایجاد می شود. انجام ورزش تنیس یا فعالیت های ورزشی دیگری که درآن از راکت استفاده می شود می تواند باعث آسیب دیدگی تاندون شود برخلاف اسم این عارضه در ورزش هایی که در آن از راکت استفاده می شود ،فقط از بین ۱۰۰ نفر، ۵ نفر به دلیل انجام آنها عارضه تنیس البو مبتلا شده اند. در اکثر افراد تنیس البو بر روی مفصل بازویی تاثیرگذار است که بیشتر در بدن شما کاربرد دارد مانند مفصل بازویی که با آن مینویسید و برای انجام کارها از آن استفاده می کنید.

بیماری آرنج تنیس البو

تشخیص

پزشک می تواند با اطلاع ازعلائم بیماری و معاینه فیزیکی بازو عارضه تنیس البو را تشخیص دهد ممکن است هنگام معاینه ناحیه پشت آرنج شما دچار درد شود پزشک هم چنین ازشما درخواست می کند تا مچ دست خود را حرکت دهید تا هنگام حرکت بروز درد در این قسمت را ارزیابی کند. برای تشخص تنیس البو هیچ تست دیگری نیاز نیست، اما در صورتیکه تنیس البو بهبود نیافت برای ارزیابی های پزشک شما را به یک متخصص معرفی می کند متخصص هم انجام تست ام آر آی را به شما توصیه می کند.

اصلاح فعالیت های که باعث ایجاد درد می شوند یک راه درمان تنیس البو می باشد. شما باید از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد درد می شوند تا حد امکان خودداری کنید درد با انجام فعالیت هایی مانند گرفتن، بلندکردن، پیچاندن شی ایجاد می شود. متوقف کردن فعالیت هایی که باعث درد می شود، می تواند به کاهش التهاب تاندون آرنج، آسیب دیدگی آنها و در نهایت بهبودی مفصل کمک کند در تعدادی از افراد فقط اصلاح فعالیت ها و جلوگیری از استفاده مکرر از مفصل بازو و دست می تواند برای بهبودی تنیس البو کافی باشد. به کاربردن یخ در بعضی از مواقع می تواند مسکن خوبی برای درد تنیس البو باشد، سعی کنید یخ را درداخل یک حوله قراردهید وبه مدت ۱۰ دقیقه ۲ مرتبه دریک روز برروی ناحیه آسیب دیده قراردهید.

بیماری آرنج تنیس البو

درمان

برای درمان آرنج تنیس بازان یا تنیس البو  روش های متفاوتی وجود دارد:

دارو

مصرف مسکن هایی مانند پاراستامول و داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن می تواند باعث کاهش دردهای خفیف ، درمان آرنج تنیس بازان و التهابات ناشی از عارضه تنیس البو شود داروهای ضدالتهاب بدون استروئید علاوه بر قرص در نوع کرم وژل هم وجود دارد این کرم وژل ها به صورت مستقیم بروی مفصل مانند مفصل ساعد و آرنج استفاده می شوند.  برای بیماری های ماهیچه ای مانند عارضه تنیس البو استفاده از کرم ها وژل های موضعی رایجتر از مصرف قرص است این موادموضعی به دلیل نداشتن عوارض جانبی مانند تهوع و اسهال کاربرد بیشتری دارد. تعدادی ازداروهای ضدالتهاب بدون استروئید را میتوان بدون نسخه پزشک تهیه کرد، اما تعدادی دیگر باید با حتما تجویز پزشک تهیه شوند پزشک می تواند برای انتخاب یک داروی مناسب شما را راهنمایی کند.

تزریق

تزریق کورتیکاستروئید معمولا برای درمان مشکلات خاص ماهیچه ها انجام میشود اگرچه شواهد موجود در کلینک ها بیانگر این است که این روش را برای درمان بیماری تنیس البو موثر نمی داند. کورتیکاستروئید ماده ای است که شبیه به هورمون کورتیسول در بدن انسان ساخته شده است.
کورتیکاستروئید می تواند باعث کاهش درد ناشی ازتنیس البو به صورت موقت شود این دارو برای تاثیر درازمدت هیچ نتیجه ای ندارد این تزریق مستقیم درناحیه دردناک اطراف آرنج تزریق می شود قبل ازانجام تزریق ناحیه را باید بوسیله مواد بی حس کننده برای کاهش دردبی حس کرد.

درمان درد آرنج با تزریق خونی اتولوگ Autologous و PRP  نیز انجام می شود. در تزریق خونی از خون خود فرد استفاده می شود و خون از بیمار گرفته، می شود و در تاندون های آسیب دیده تزریق می شود و بهبودی را تحریک می کند. مطالعات نشان می دهد که این روش یک روش تاثیرگذاراست و از درمان های دیگر موثرتر است. پی آر پی (PRP) یک درمان جدید است، که شبیه به تزریق خونی است. پی آرپی با گرفتن پلاسمای غنی از پلاکت های خون و تزریق در تاندون انجام می شود پلاکت ها به روند بهبودی وآسیب دیدگی ها ی مزمن کمک میکنند تفاوت پی آرپی در خونی است که از بدن گرفته میشود

فیزیوتراپی

در صورتیکه درد تنیس البو شدید یا به صورت پایدار باشد پزشک شما را برای درمان درد آرنج به دکتر فیزیوتراپی معرفی می کند. دکتر فیزیوتراپی متخصصی است که از روش های مختلف برای بازگشت حرکت به مفصل آسیب دیده استفاده می کند دکتر فیزیوتراپی از روش های درمان دستی مانند ماساژ برای کاهش درد، سختی و افزایش جریان خون در مفصل بازو استفاده می کند. آنها همچنین تمریناتی که باعث افزایش استقامت وتحرک مفصل می شود را به شما آموزش می دهند.

بریس و ارتز

ارتزهای درمانی مانند بریس برای درمان دردآرنج می تواند استفاده شود این بریس ها باعث تنظیم و تعادل مفصل آرنج می شود. در صورتیکه بیماران در حین انجام فعالیت ها از بریس استفاده کنند با کاهش درد مواجه می شوند.

شاک ویو

شاک ویو یا شوک درمانی یک درمان سرپایی و بدون جراحی است. که امواج با انرژی بالا از طریق پوست به بدن وارد می شود و باعث کاهش درد و افزایش تحرک در مفصل آسیب دیده میشود میزان جلسات شوک درمانی به شدت عارضه بستگی دارد برای به حداقل رساندن میزان درد و ناراحتی این جراحی باید از بی حس کننده استفاده شود سازمان بین المللی سلامت اعلام کرده است که شوک درمانی (شاک ویو) یک درمان بدون خطر است که از عوارض جانبی کمی برخوردار است این عوارض شامل سوختگی و قرمزی خفیف درروی پوست است تحقیقات نشان می دهد که شوک درمانی باعث بهبود درد آرنجی در بعضی از افراد مبتلا به تنیس البو می شود. اگر چه این درمان در همه افراد موثر نیست و به تحقیقات بیشتری نیازدارد.

بیماری آرنج تنیس البو

ورزش و نرمش

تعدادی از تمرینات ساده می تواند برای کنترل عارضه تنیس البو مفید باشد این تمرینات نباید باعث ایجاد درد شود و تا زمانیکه درد کاهش نیافت نباید انجام شود با استقامت ماهیچه ها و تاندون هایی که دچار عارضه تنیس البو شده اند می توان از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کرد.

بیماری تنیس البو به دلیل بروز درد آرنج می تواند ناراحت کننده باشد و به مرور زمان باعث کاهش دامنه حرکتی شود، از اینرو بسیار حائز اهمیت است که بیماری آرنج تنیس بازان به موقع تشخیص و درمان شود. بنابراین با بروز اولین علائم و نشانه های آن، به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *